Praga Golden - Luxus z Libně

7. března 2011 v 12:14 | Jan Tuček |  OHLÉDNUTÍ ZA HISTORIÍ
Praga Golden - Luxus z LibněTiskEmail
Pondělí, 29 Březen 2010 01:50


V říjnu 1935 měla na Pražském autosalonu premiéru limuzína Praga Golden se šestiválcovým motorem a nezávislým zavěšením předních kol. Během následujících čtyř let vyjelo z továrny v Praze-Libni asi 140 těchto luxusních automobilů.

01Automobilka Praga vždy dávala přednost poklidné evoluci před revolučními výstřelky. Zákazníkům nabízela solidně stavěné automobily klasické koncepce a ke každému z nich přidávala slogan Vůz na statisíce kilometrů. Kvalita a spolehlivost byly prvořadými vlastnostmi vozidel s českým lvem ve znaku. Šestiválcový Golden, původně vyvíjený pod označením Super Alfa, se stal vlajkovou lodí značky Praga po odeznění hospodářské krize a převzal roli, kterou dříve plnily mnohem dražší osmiválce Grand. V tomto čísle si připomeneme standardní provedení automobilů Golden ze druhé poloviny třicátých let, v příštím pak karosářské variace na toto téma.





Stručný přehled historické produkce



Osobní vozy
Limuzíny, kabriolety
Účelové vozy na podvozcích osobních vozů
Dodávky, sanitky, taxíky atd.: CHARON (1907 - 1911), MIGNON (1911 - 1929), GRAND (1912 - 1932), ALFA (1913 - 1942), PICCOLO (1924 - 1941), SUPER PICCOLO (1934 - 1936), BABY (1934 - 1937), GOLDEN (1935 - 1941), LADY (1935 - 1942, 1946).
Motocykly
Praga BC 350, Praga BD 350 (1928 - 1936).
Nákladní vozy
Sklápěče, valníky, skříňové: Praga L (1914), Praga A (1924), Praga N (1930), Praga LN (1932), Praga ND (1932), Praga RN (1939), Praga SND (1939), Praga V3S (1950 - 1964), Praga S5T (1956 - 1964).
Autobusy
Městské, linkové, dálkové: Praga AN (1929), obsah 1850, max rychlost. 35 km/hod, Praga NDO s automatickou převodovkou v licenci Wilson, autobus TO (1936).
Speciální technika civilní
Pásový traktor "BD" (1927), kolové traktory "AT" a "KT", motorové pluhy "K".
Speciální technika vojenská
Pásové tahače těžkých zbraní, kolová a pásová vozidla, terénní vůz "RV" (1936 - 1940), terénní osobní vůz "AV" (1936).
Praga ozbrojeným silám (Podplukovník Ing. Jiří Hásek).

Zdroj: PRAGA
ooooooooooooooooooooooooo

Historie automobilky Praga

Autor: i-magazin.cz


1907 Podepsána smlouva o zřízení "Pražské továrny na automobily" mezi "První českomoravskou továrnou na stroje" a firmou "František Ringhoffer". Stalo se 27. března.

1908 Továrna má 30 dělníků a vyrobila prvních 6 vozů v licenci italské "Izotta Fraschini". Firma Ringhoffer vystupuje ze společnosti, automobilka začleněna do českomoravské.
1909 Vyrábí se osobní vozy podle licencí francouzských automobilek "Charron" a "Renault", nákladní v licenci "Dykomen". Továrna přijala jméno Praga. Stalo se 24. prosince.
1911 Vedoucím konstrukční kanceláře se stává Ing. František Kec. Zahájen vývoj nových typů vlastní konstrukce. Zkonstruovány a vyrobeny prototypy nákladních vozů s přívěsem Praga "V". Zahájena výroba osobních vozů "Mignon".
1912 Vyrobeny prvé 3 prototypy jednoho z nejúspěšnějších luxusních osobních vozů Praga "Grand". Zahájena výroba motorového pluhu Praga "K".
1913 Praga prodává své vlastní licence. Automobilka RABA kupuje licenci na výrobu úspěšného osobního vozu Praga "Grand". Zahájena výroba středního osobního vozu Praga "Alfa".

1914 - 1918 1. světová válka postupně téměř úplně zastavila výrobu osobních vozů. Továrna se soustřeďuje na vojenskou výrobu. Vyvinuta hydrostatická převodovka (1916). Vyvinut a vyráběn nákladní vůz Praga "N" a motorový pluh "X" (1917).
1918 - 1919 Obnova válkou přerušených spojení. Odbyt vázne na vysokých cenách benzínu. Praga vynalézá palivo "Pragolin" o polovinu lacinější než benzín.
1919 - 1940 Období rozmachu továrny. Produkce i přes výkyvy stoupá. V roce 1929 je v provozu 13 663 automobilů Praga, daleko vzadu zůstávají ostatní domácí výrobci. Dochází k modernizaci dílen, strojního parku, buduje se síť obchodních zástupů a opraven. Praga dbá na kvalitu a spolehlivost. Jako jedna z prvních zavádí Praga cirkulační mazání motoru, balónové pneumatiky, centrální mazání podvozku, thermostat, sedmi a osmirychlostní převodovky pro nákladní vozy atd. Vyrábí se řada vozidel osobních, nákladních i speciálních, které se postupně modifikují do nejrůznějších provedení. Praga slaví úspěchy v mezinárodních sportovních i konkurzních soutěžích.

1940 2. světová válka omezuje výrobu vozů. Je nahrazována výrobou vojenskou.
1943 Výroba vozů je zcela zastavena. Výrobní program je zúžen na výrobu tankových motorů, převodovek typu "Wilson" a kolopásových vozidel podle cizí dokumentace. Jsou prováděny opravy tanků.
1945 leteckým bombardováním zničeno 90 % závodu. Stalo se 25. března. V červnu přechází akciová společnost pod národní správu. Výroba přenesena z Prahy Libně do nových objektů v Praze Vysočanech. V září obnovena výroba nákladních vozů "RN". Dekretem prezidenta republiky č. 100/45 Sb. podnik znárodněn. Stalo se 28. října.
1946 Vyčleněna dopravní technika a zřízen podnik s názvem "Letecké závody, národní podnik". Stalo se 1. ledna. Pod značkou Praga se vyrábí nákladní vozy "RN", "RND", "ND", "A150" a městské autobusy "NDO". Obnovuje se výroba osobních vozů, zatím v malých sériích.
1948 Změněn předmět podnikání zúžením na automobilovou výrobu. Změněn název podniku na "Auto - Praga, národní podnik". Stalo se 2. září. Výroba osobních vozů zastavena. Automobilová výroba se zaměřuje na nákladní vozy typu "RN" a "RND".
1952 Zahájena výroba terénního nákladního vozu Praga "V3S".
1953 Výroba nákladních vozů "RN" a "RND" zastavena. Výrobním programem se stává jediný výrobek: třítunový terénní vůz "V3S" pro vojenské účely.
1956 Zahájena výroba nákladního vozu "S5T" pro civilní potřebu.
1961 V důsledku vládního usnesení dochází ke spojení závodu Praga se závodem AZ Letňany. Praga se stává součástí národního podniku "Automobilové závody Letňany". Stalo se k 1. lednu 1961. Výroba vozů "V3S" a "S5T" se postupně přesouvá do letňanských provozů.
1964 Nastává zlom ve výrobním programu podniku. V důsledku vládního usnesení je Praga vyčleněna z AZ Letňany a je zřízen nový podnik "Praga AZKG". Stalo se ke dni 1. března. Ruší se automobilový program, podnik se stává specializovaným na vývoj a výrobu převodovek pro nákladní automobily a autobusy. Poslední vůz Praga "V3S" opouští montážní linku dne 16. června v 9,00 hod. Nezbývá než bilancovat: od r. 1907 do r. 1964 bylo pod značkou Praga, kromě dalších výrobků, vyrobeno celkem 165 000 vozidel různých typů, z toho více než 100 000 od skončení druhé světové války.
1964 - 1969 Prvním výrobkem specializovaného programu je automatická převodovka 2M70 pro městské autobusy. Následující mechanické převodovky unifikovaných řad 10P80 (1967) pro nákladní vozy a 5P80S (1969) pro autobusy. Pokračuje výroba převodovek pro vozy V3S, S5T, planetových převodovek Wilson a agregátů pro kolový transportér.
1969 Zahájena výroba převodovek pro traktory Zetor a speciálních převodovek Vibro podle cizí dokumentace.
1972 Zahájena výroba převodovek pro nákladní vozy Avia. V malých sériích se vyrábí měničové skupiny M70 pro otočné nakladače a reverzační planetové převodovky 3340 a měničové skupiny MI00 pro nakladače a jeřáby. Praga vyvine řadu převodovek řazených pod zatížením: 2220, M20, M40, 6140, 2140, ale sériová výroba se neuskuteční. Je předána do Povážských strojíren na Slovensku.
1973 Dochází k administrativnímu sloučení n.p. Praga s n.p. Státní výrobny autodílů. Stalo se 1. ledna. Výrobní program rozšířen o výzkum, vývoj a výrobu účelových nástaveb nákladních automobilů.
1974 - 1984 Vyvíjeny a vyráběny převodovky 5P20 pro střední nákladní vozy, převodovky 9P140 pro kamióny a nové, pod zatížením řazené přídavné pohony. Vyrábí se modernizované motory T 912-5 a T 912-5S. Na podvozcích Tatra a Avia staví Praga specializované nástavby kontejnerových nosičů TK-T148 a NK-A30. Konstrukční přehodnocování vyvolané světovou naftovou krizí. Počítače rekonstruují prototypy automatických převodovek AB. Vyvíjeny převodovky s jemným převodovým odstupňováním.
1985 Vyrobeny první vzorky univerzálního vozidla UV 100 a UV 120.
1990 Praga dostává statut státního podniku. Je zrušen název ZKG. Stalo se 1.7. 1990.
1992 Praga se stává akciovou společností. Stalo 1.5. 1992. Začala výroba nových převodovek 8PS120 a 14PS150. Začala výroba univerzálního vozidla UV80.

Letecká výroba v ČKD - letadla a motory Praga

ZDROJ československé letectví

Přehled letadel Praga

TypRok vznikuPopisMotorSériePrototypProjekt
BH-361933Bombardovací/průzkumný dvojplošníkAvia Vr-36x
BH-391931Dvojplošný letoun pro základní výcvikWalter NZ (BH-39NZ/BH-39N), Walter Mars (E-39M), Walter Gemma (E-39G), Armstrong Siddeley Genet Major (BH-39AG)x
BH-401932Bombardovací dvoumotorový dvojplošníkPraga Assox
BH-411931Dvojplošný letoun pro pokračovací výcvikŠkoda HS-8 Fbx
BH-441931Dvojplošný stíhací letounPraga ESVx
BH-45????Dopravní letoun se dvěma souose uloženými motory nad sebou???x
BH-481933Jednoplošný stíhací letounPraga CRKx
BH-1111932Závodní letounDH Gipsy IIIx
BH-139????Motorová verze BH-39Praga 6R nebo Walter Minorx
BH-1411936Dvojplošný letoun pro pokračovací výcvik.Vznětový motor ZODx
BH-1441934BH-44 s jiným motoremPraga ESVKx
BH-2411936Dvojplošný letoun pro pokračovací výcvik.Walter Pollux IIx
BH-244????BH-44 s jiným motoremGnome Rhone Mistral 14Kx
BH-341????BH-241 s výkonnějším motoremRK-17x
BH-344????BH-44 s jiným motoremHispano Suiza 12Ybrsx
E-401937Cvičný dvojplošníkWalter Minor 4x
E-451934Stíhací dvojplošníkRR Kestrel VIx
E-461934První projekt E-114 s otevřenou kabinouAeronca E-113Ax
E-481936Třímístný bombardovací letounHispano Suiza 12YZ1x
E-49????Lehký dvoumotorový stíhací letounPraga ARKx
E-501936Jednomotorový bitevní letoun???x
E-511938Jednoplošný bombardovací/pozorovací letounWalter Sagitta I-MRx
E-521937Jednomístný stíhací jednoplošníkRenault (?)x
E-521939Bombardovací letounRolls-Royce Peregrinex
E-551937Stíhací jednoplošníkRolls-Royce Merlinx
E-551949Pozorovací letoun, jiné značení LC-55Walter Minor 6-IIIx
E-59????Cvičný dolnoplošníkZOD-260x
E-601938Pozorovací vzpěrový hornoplošníkZOD-260x
E-1121947Cvičný dolnoplošníkWalter Minor 4x
E-1141934Sportovní hornoplošníkAeronca E-113A, Praga B (E-114B), Praga D (E-114D), Walter Mikron (E-114M)x
E-1151937Aerodynamicky zdokonalený E-114Praga Dx
E-1171938E-114 se smíšenou konstrukcíPraga Dx
E-120????Celokovová vylepšená verze E-114DPraga Dx
E-140????E-40 s jiným motoremPraga ERx
E-2101937Dvoumotorový turistický hornoplošníkWalter Minor 4x
E-2111947Dvoumotorový turistický hornoplošníkWalter Minor 4x
E-2121939Osmisedadlová verze E-210Walter Minor 6-IIIx
E-2141935Přestavěná Praga E-114, pro čtyři cestujícíPobjoy Rx
E-2151936E-214 se smíšenou konstrukcíPobjoy Rx
E-220????Dopravní letoun pro deset osobZOD-260x
E-240????E-40 s jiným motoremWalter Juniorx
E-250????Čtyřsedadlový středoplošníkPraga DRx
E-4511934E-45 překonstruovaný na jednoplošníkRR Kestrel VIx
LC-351950Nákladní dvoutrupý letoun???x
LC-571952Zemědělský letounM-208Bx




Zašlapané projekty

Vrtulník HC-4 Další info
Nápady a projekty, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa
Premiéra: 2. 4. 2009 21:50 ČT2 -
Délka: 17 min.

Miliony korun, mnohaleté zkušenosti i tvůrčí nadšení byly zbytečně investovány do vývoje nového letounu. Dokumentární cyklus o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa. Připravili L. Carbolová a J. Novák

Zašlapané projekty Vrtulník HC-4Zašlapané projekty Vrtulník HC-4Zašlapané projekty Vrtulník HC-4Zašlapané projekty Vrtulník HC-4

Československo bylo vždy považováno za technickou velmoc. Vedle automobilového průmyslu byl na vysoké úrovni i průmysl letecký. Konstrukční týmy úspěšně pracovaly nejen na vývoji letadel, ale i vrtulníků. Budeme vám vyprávět příběh vrtulníku HC-4, na jehož vývoji pracoval tým leteckých inženýrů od roku 1967. Všichni tehdy věřili, že právě v něm zúročí zkušenosti posledních 20 let, kdy pracovali na vývoji jeho předchůdců. Jedním politickým rozhodnutím však skončila v Československu výroba vrtulníků, v níž jsme za první republiky a ještě dlouho poté patřili mezi světovou elitu. 70.000.000 Kčs, investovaných do vývoje posledního z nich jasně ukazuje, jak málo tehdy soudruhům záleželo nejen na lidech, ale i na penězích.

Klikněte pro větší obrázekKlikněte pro větší obrázekKlikněte pro větší obrázek

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama